Friday 13 May 2011

Ray-Ban Wayfarer

Apa tu Wayfarer? Salah satu produk kaca mata yang terfamous keluaran otai pembuat kaca mata... tidak lain tidak bukan.... Ray-Ban...!
"Salah satu dari species Wayfarer"



"Famous... Ray-Ban Logo"



Wayfarer dicipta oleh pereka optik, Raymond Stegemen pada 1952.. 
"Lakaran awal Wayfarer tahun 1952"

Popularitinya di era 50an dan 60an tidak bertahan lama.. kerana ia mula berdepan dengan fasa kejatuhan trend dan jualan pada... era 70an dan 90an... Ketika awal 80an.. keluaran Wayfarer hampir dihentikan sehinggalah Ray-Ban mencapai persetujuan untuk mendapatkan khidmat kontrak $50,000 setahun dengan Syarikat pengiklanan di Burbank, California.. Hasilnya.. diantara tahun 1981 sehinggalah 1987.. penggunaan dan jualan produk ini kembali meningkat dengan kemunculannya dalam 60 buah filem dan siri televisyen pada masa itu.. Pada tahun 1990.. sambutan pada Wayfarer mula hambar... kredibiliti Wayfarer kembali tercabar dengan kemunculan produk kacamata spesies "wraparound"...
"Wraparound.. popular bermula 1990"

Dalam tahun 2001, Rekaan Wayfarer mula diubahsuai bagi memenuhi citarasa pengguna mengikut peredaran masa dan bagi meningkatkan tahap keselesaan pemakai.. bingkai dan sudut runcing dibuat lebih kecil..  bahan bina asal iaitu asetat digantikan dengan bahan lebih ringan menggunkan sistem "injected plastic".

Selebriti & wayfarer...















No comments:

Post a Comment